25 Mart 2009

Sıyırma Kazısı

Bu dokümanda, Civil 3D’de sıyırma kazısının nasıl yapıldığını anlatacağım.

“ConditionalCutorFill” isimli tip kesit parçasını kullanarak sadece dolgu olan kısımlarda sıyırma kazısı yapabilirsiniz.

Koridor tasarımı için kullanılacak olan tip kesitte önce yol katmanlarımızı yerleştirin. Örnek çizimde platform, bordür ve yaya yolu kullandım. Kazı ve dolguda tek eğimle arazi ile buluşma olacak.



Arazi ile buluşma parçasını koymadan önce her iki tarafa hem kazı hem de dolgu için ConditionalCutorFill yerleştirmek gerekiyor. Kazı için parametreleri aşağıdaki gibi olabilir. Minimum kazı yüksekliği 0.000m, maximum 9999.000m olduğunda, tüm kazılar için tek bir koşul verilecek anlamına gelir.



Parçayı tip kesitin solundaki son parçanın ucuna yerleştirin.



Şimdi ConditionalCutorFill’in ucuna kazı için tek eğim verebileceğiniz bir arazi buluşma parçası yerleştirelim. Bu örnekte “BasicSideSlopeCutDitch” kullanacağız. Kazı eğimini “Cut Slope” kısmında girin. “Fill Slope” olduğu gibi kalabilir. “Foreslope Width”, “Bottom Width” ve “Backslope Width” parametrelerini “0” yapın, aksi halde kazıda hendek uygulaması yapılır. Parçayı ConditionalCutorFill’in ucuna yerleştirin.



Şimdi dolgu için aşağıdaki parametrelerle yaya yolunun ucuna ConditionalCutorFill yerleştirelim.



Dolguda da kazıda olduğu gibi tek eğimle arazi ile buluşma yapacağız. Yine “BasicSideSlopeCutDitch” parçasını kullanarak “Fill Slope” parametresinde dolgu eğimini verin. Tip kesit aşağıdaki gibi gözükecektir.



Şimdi dolguda sıyırma kazısı yapmayı sağlayacak olan “Stripping Pavement” isimli parçayı dolgu koşulunun ucunda yer alan arazi buluşma parçasını tıklayarak yerleştirelim (Stripping Pavement “Metric – Daylight” paletinde yer alır).



Stripping Pavement aşağıdaki gibi gözükecektir.



Stripping Pavement’ın parametrelerine göz atacak olursak;

“Stripping Depth” ile sıyırma kazısının derinliği belirlenir.

“Extend to Existing Ground” parametresi “No” yapılırsa, dolgunun arazi ile buluştuğu nokta ile sıyırma hattı aşağıdaki gibi birleştirilir.



“Extend to Existing Ground” parametresi “Yes” yapılırsa, arazi ile buluşma detayı aşağıdaki gibi olacaktır. “Fore Slope” ile belirlenen eğimle, dolgunun arazi ile buluştuğu nokta ile sıyırma hattının çakıştığı nokta hesaplanır ve bu nokta “Back Slope” ile belirlenen eğimle arazi ile buluşturulur.



Sağ taraf için de aynı tip kesit işlemlerini uygulayabilirsiniz. Yolunuz simetrik ise daha pratik bir yol öneriyim: Önce sağ tarafta yer alan parçaları silin, sonra sol taraftaki parçaları seçip sağ tuştaki tip kesitlere özel “Mirror” komutu ile, tip kesit aksını tıklayarak sağ tarafa aynalama yapın. Bu şekilde tip kesit tamamlanmış olacaktır.

Koridor özelliklerinde “Set All Targets” ile diğer arazi buluşma parçalarının yanı sıra “Stripping Pavement” için de hedef yüzeyi tanımlamak gerekiyor.



Örnek kesitlere bakacak olursak kazılarda sıyırma yapılmayacak, dolgularda yapılacaktır.




Sıyırma kazısının metrajını almak isterseniz, koridordan “Stripping” için arazi modeli oluşturun ve “Boundary” sekmesinde bu modele sınır tanımlayın.




Metrajı almak için “Yarma ve Dolgu” kriterini kullanın. EG için mevcut araziyi, DATUM için Stripping arazisini seçin.




12 yorum:

Adsız dedi ki...

merhaba söngül hanım öncelikle size teşekkür ederim. ben özel bir şirkette çalışıyorum autocad civil 3d ögrenmek isitiyorum ingilizce kaynaklardan çalışıyorum bana yardımcı tip kesitleri göndere bilirmisiniz.
omer4242dag@hotmail.com

fatih450 dedi ki...

merhabalar ben fatih özel şirkette çalışıyorum civil 3d yi öğrenmeye çalışıyorum. ConditionalCutorFill subassembly instalı gönderebilirmisiniz. teşekkürler. nasıl kuracam. sağolun
ben 2008 civil3d kullanıyorum sorun yaratmaz değilmi. saygılar
fatihveyilmaz@gmail.com
fatihveyilmaz@yahoo.com

Songül Bilge dedi ki...

Fatih Bey,
ConditionalCutorFill Civil 3D 2008'de çalışmıyor.

necat dedi ki...

merhabalar ben necat karakuş songül hanım autocad civil 3d ile ilgili 2.5 senedir ingilizce ve sizin vermiş olduğunuz kaynaklardan bir çok şey öğrendim ama ne yazıkki hiç bir kaynaktan sanat yapıları ile ilgi bir döküman bulamadım. örneğin istinat duvarları. netcad netpro modülünde dolgularda istinad duvarlarını otomatik ekliyor ve ilgili parametreleri de veriyor. istinat duvarları ile ilgili netprodaki gibi otomatik olarak yerleştiriliyormu merak ediyorum. bana yardımcı olursanız çok minnettar kalırım.saygılar
karakusnecat72@gmail.com

kart dedi ki...

yarmada sıyırma olmazmı

oski dedi ki...

sıyırma kazısı için conditional cut or fill parçasına gerek yok. dayligt ı koyduğunuzda, onun dolguda kısmına stripping pavement parçasını yerleştirin iş hallolur. kazıda sıyırma yapmak isteyen arkadaş, daylight ın hem dolgu hem kazı ucuna parçayı yerleştirsin sorun hallolur..

oski dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Gökhan dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Gökhan dedi ki...

Bu konuyu şöyle de çözebiliriz. Tam kesitte sıyırma yaptırırız. (Topsoil ile)Bu yüzeye projenin dış sınırını target gösteririz. Daha sonra aynı sınırlarda 3. bir referans yüzeyi tanımlarız. Yol katmanımızın Terasmanı olucak şekilde. 3 lü material tanımladı-ımızda sadece yarmada veya sadece dolguda sıyırma yaptırmış oluruz. 2 li material de de tüm kesitte sıyırmayı tanımlamış oluruz.

oski dedi ki...

arkadaşlar kesitte hem yarma hem dolgu varsa, veya kazı var ama sıyırma derinliğinden azsa ne yapacaksınız? normal şartlarda oranın da sıyrılması lazım...

Unknown dedi ki...

Yol planinda kazida yol platformasi gorukmir.Movcud erazi yolu ortur
Lütfen necə edim ki bu olmasın

oski dedi ki...

mevcut arazinin görünüm sırasını değiştir, en arkaya gönder. buradan da fazla birşey bekleme . kadıncağız mimar ne yapsın :)